We Accept Dinar & Dirham

Kami hanya menerima Dinar & Dirham KGT sahaja. Sila call/sms untuk mengetahui harga KHAL dalam Dirham.

Sunday, April 3, 2011

Hadis Nabi SAW Tentang KHAL

Sekiranya kita membuka kitab-kitab perubatan Islam, pada bab KHAL kita akan menemui satu catatan yang sangat meluas tentang KHAL. Begitu juga hadis Nabi SAW sangat banyak yang diucapkan sendiri oleh Rasulullah saw. Kami hanya memilih sebahagian sahaja daripada hadis-hadis tersebut, di antaranya:

Hadis Pertama :

(Maksudnya) Imam Muslim meriwayatkan dalam hadis shahihnya dari Jabir bin Abdullah rd, bahawasanya Rasulullah saw bertanyakan hidangan lauk kepada keluarga Baginda, lalu mereka menjawab : "Kami tidak mempunyai apa-apapun melainkan KHAL", lalu Baginda pun memintanya, lalu Baginda pun menyatakan: "Sebaik-baik hidangan adalah KHAL. Sebaik-baik hidangan adalah KHAL."

(Dikeluarkan oleh Muslim 2052)

Perhatian : Dalam hadis sahih di atas, Rasulullah saw mengulangi perkataan (maksudnya) "sebaik-baik hidangan adalah KHAL" diulang sebanyak 2 kali. Dalam kitab-kitab perubatan Islam mereka mengatakan tentang penegasan atau suruhan yang penting Rasulullah saw kepada umatnya memakan KHAL atas tujuan kesihatan tubuh badan serta dapat mencegah daripada terjadinya pelbagai penyakit yang berkaitan.

Hadis Kedua :

(Maksudnya) Terdapat dalam Sunan Ibnu Majah, daripada Ummu Said rd dari Nabi saw, "Sebaik-baik hidangan adalah KHAL. Ya Allah berkatilah pada KHAL, sesungguhnya KHAL itu adalah makanan nabi-nabi terdahulu sebelum aku dan janganlah terputus KHAL dalam suatu rumah."

(Dikeluarkan oleh Ibnu Majah, 3318)

Perhatian : Kita dapat lihat dalam hadis kedua di atas betapa besarnya saranan dan penegasan daripada Rasulullah saw sendiri supaya kita menggunakan KHAL.

Pertama: Kita lihat sendiri doa Rasulullah saw dalam hadis di atas iaitu (maksudnya) "Ya Allah berkatilah pada KHAL". Rasulullah saw memohon hajat kepada Allah agar diberkati amalan meminum KHAL. Dapatlah kita memahami betapa pentingnya KHAL untuk tubuh badan manusia sehingga didoakan oleh Baginda saw dan sudah pastilah pula doa Rasulullah saw itu dimakbulkan Allah kerana Baginda adalah hamba kekasih Allah.

Kedua: Hadis di atas, ada menyebutkan perkataan Baginda saw (maksudnya)," Sesungguhnya KHAL itu adalah makanan nabi-nabi terdahulu sebelum aku", satu penegasan dari Baginda saw bahawa KHAL adalah minuman yang diamalkan sejak dahulu kala oleh para nabi sebelum dari Nabi Muhammad saw lagi. Ini menunjukkan KHAL adalah minuman para nabi yang sudah pasti menjadi "minuman kesihatan sunnah para nabi-nabi" yang tidak boleh ditinggalkan oleh umat Islam demi hikmah, keistimewaan dan kesihatan yang cemerlang.

Ketiga: Saranan atau galakan Rasulullah saw dalam hadis ini tentang sabda Baginda saw, (maksudnya) "dan janganlah terputus KHAL dalam suatu rumah", ini dapatlah kita fahami bahawa KHAL perlu sentiasa ada di rumah, sentiasa diminum oleh ahli keluarga di rumah tersebut.

Perlu diambil perhatian yang lebih kepada sebarang doa dan suruhan penegasan dan galakan dari Rasulullah saw. Meminum KHAL sudah tentu menjadi sunnah yang perlu diamalkan kerana setiap daripada kata-kata Nabi adalah wahyu Allah dan Rasulullah tidak akan bercakap sesuatu apa pun melainkan wahyu yang diwahyukan oleh Allah. Firman Allah dalam al-Quran surah An-Najmu ayat 3 yang bermaksud,"dan tidaklah Muhammad itu  berucap sesuatu dengan hawa nafsunya melainkan wahyu (Allah) yang diwahyukan." Allah Maha Mengetahui kehendak tubuh badan manusia serta rahsia kejadian insan ciptaan Allah, diberitahu melalui Nabi saw untuk hambanya.

Hadis Ketiga:

(Maksudnya) "Celupan yang paling disukai oleh Rasulullah saw ialah KHAL."

Maksud celupan ialah makanan pertama yang dimakan sebelum memakan makanan yang seterusnya seperti Rasulullah saw meletakkan garam dahulu di lidahnya sebelum memakan makanan yang lain, begitu juga amalan Baginda terhadap KHAL.

Hadis Keempat :

(Maksudnya) Bersabda Rasulullah saw, "Makanlah oleh kamu KHAL kerana ia dapat membunuh bakteria-bakteria dalam perut."

(Hadis ketiga dan keempat dia atas dapat dilihat dalam Kitab Perubatan Nabi oleh Muhsin Aqil Darul Majjah Al-Baida', Bairut 1420H, muka surat 61, dan kitab Tibbul Aimmah, oleh Assayyid Abdullah Syubbir, juzuk Awal, Maktab Alalfain, 1410H, muka surat 192-193)

No comments:

Post a Comment