We Accept Dinar & Dirham

Kami hanya menerima Dinar & Dirham KGT sahaja. Sila call/sms untuk mengetahui harga KHAL dalam Dirham.

Sunday, April 3, 2011

Apa Itu KHAL?

KHAL adalah nama dlm bahasa Arab yg bermaksud "suatu bahan daripada buah-buahan seperti tamar (kurma), epal, anggur, tin (fig) yang disimpan atau diperam dalam jangka masa tertentu, bertukar daripada jus buah menjadi alkohol, seterusnya menjadi yis kemudian bertukar menjadi asid asetat dan akhirnya menjadi KHAL, dalam bahasa Inggeris dipanggil vinegar."


KHAL bukanlah bermaksud cuka sepertimana yang difahami oleh kebanyakkan orang ataupun cuka buatan yang dibuat masakan dalam makanan. KHAL adalah suatu bentuk minuman kesihatan badan yang mempunyai banyak khasiat.

KHAL sangat terkenal dalam perubatan Islam, diamalkan sejak nabi-nabi terdahulu sampailah kepada Nabi Muhammad SAW seterusnya diamalkan secara meluas oleh orang Arab sehingga ke hari ini. Begitu juga KHAL sangat diamalkan oleh penduduk dunia, di Eropah, Cina, Jepun, India dan sebagainya.

KHAL yang dihasilkan dan dipasarkan oleh Perniagaan Qurba ini dibuat daripada buah tamar (kurma) menurut kaedah yang dicadangkan oleh ulama' perubatan Islam dalam kitab-kitab mereka. KHAL ini tidak sama dengan KHAL biasa di pasaran kerana kebanyakkan KHAL di pasaran dibuat daripada buah epal. Tambahan pula syarikat ini mecampurkan madu & menyediakan herba-herba penting untuk kesihatan badan yang mana herba-herba ini sangat baik dimakan bersama KHAL demi kebaikan kesihatan yang maksimum. Produk KHAL keluaran Perniagaan Qurba juga dicampur dengan madu lebah dari negara Islam Iran yang mana madu juga mempunyai khasiat tertentu utk kesihatan badan. Campuran herba & madu lebah bersama KHAL sangat digalakkan dalam kitab-kitab perubatan Islam.

Keistimewaan produk KHAL yang dipasarkan ini adalah bagi memenuhi kehendak tubuh badan, keberkesanan yang maksimum dan akhirnya kita dapat memartabatkan kembali "Khazah Perubatan Islam" di Malaysia. Khazanah ini merupakan aset yang sangat penting seiring dengan kebenaran Islam itu sendiri yang merupakan satu cara hidup yang lengkap dalam semua aspek kehidupan, termasuklah masalah kesihatan. Tetapi sayang sekali khazanah yang penting ini tidak begitu diambil perhatian yang serius oleh masyarakat Islam di Malaysia khususnya, maka Khazanah Perubatan Islam ini dicuri ambil oleh pihak Barat, diamalkan di sana secara meluas, diterjemahkan kitab-kitab perubatan Islam ke dalam bahasa Inggeris, Perancis, Jerman dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment