We Accept Dinar & Dirham

Kami hanya menerima Dinar & Dirham KGT sahaja. Sila call/sms untuk mengetahui harga KHAL dalam Dirham.

Sunday, April 3, 2011

Sejarah Buah Kurma Dalam Al-Quran

Asal usul kejadian pokok kurma adalah lebihan tanah yang Allah SWT ciptakan Nabi Adam a.s. Pokok kurma betina tumbuh pada zaman Siti Maryam selepas melahirkan anaknya Nabi Isa a.s. Siti Maryam telah diminta oleh Allah untuk menggoncangkan pohon kurma yang tumbuh di tempat melahirkan anaknya lalu gugurlah buah kurma masak dan dimakan oleh Siti Maryam. Kisah ini terkandung dalam surah Maryam ayat 25. Allah berfirman yang maksudnya, "Dan goyangkanlah pangkal pokok kurma itu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah yang masak kepadamu, maka makan serta minumlah dan bersenanglah kamu."


Itulah kali pertama buah kurma menjadi ubat berkhasiat kepada manusia. Siti Maryam mendapat tenaga serta mengubati dirinya dengan khasiat kurma selepas lemah melahirkan nabi Isa a.s tanpa menggunakan herba yang lain. Memahami peristiwa ini, kami menasihatkan masyarakat Islam khususnya wanita agar mengambil banyak buah kurma semasa mula mengandung dan setelah melahirkan anak kerana kerana khasiat buah kurma sepertimana yang disebut dalam kitab perubatan Islam akan menyihatkan anak dalam kandungan dan menyihatkan ibu mengandung, memulihkan tenaga, membanyakkan susu serta memulihkan sistem peranakan kembali normal dan khasiat lain yang terlalu banyak untuk kesihatan.


Rasulullah saw dan nabi-nabi terdahulu amat menyayangi pokok kurma kerana ia dikatakan buah yang serasi dengan tumbuh badan manusia. Buah itu juga tidak berbau busuk kerana Allah SWT ingin memelihara kesuciannya di samping memudahkannya ditanam dalam keadaan cuaca panas kering melebihi 55 darjah celcius. Bahkan sepanjang buah kurma berada di atas pokok tidak ada seekor binatang atau burung yang mematuk atau merosakkannya. Inilah di antara rahsia buah kurma dan dengan hakikat kebaikan tamar ini kami jadikan KHAL bagi memenuhi kehendak perubatan Islam sebenar.

1 comment:

  1. INGIN PETIK DAN MAKAN BUAH KURMA SEGAR DARI POKOK...???
    INGIN MENGAMALKAN SUNNAH NABI...???
    JOM TANAM POKOK KURMA DI KEBUN ATAU DI LAMAN RUMAH ANDA...!!!
    80% POKOK YANG DITANAM DARIPADA BIJI KURMA TIDAK AKAN
    BERBUAH DAN JIKA BERBUAH ITU PUN SETELAH LEBIH 10 TAHUN DITANAM...!!!
    TETAPI DENGAN ANAK POKOK KURMA KLON YANG MENGGUNAKAN TEKNOLOGI
    PERTANIAN DARI CHIANG MAI (THAILAND) INI 80% POKOK AKAN
    MENGHASILKAN BUAH PADA TAHUN KE 3 SEHINGGA KE 100 TAHUN...!!!
    TEL/WHATSAPP: 013 2071229 ATAU 012 7606921

    ReplyDelete